Załącznik nr 3
Załącznik Nr 3 do Zarządzenia Nr 3/05 Wójta Gminy Boćki z dnia 14 marca 2005 roku w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2004 rok.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA
BUDŻETU GMINY ZA 2004 ROK
Gospodarka finansowa gminy w 2004 roku prowadzona była w oparciu o budżet gminy uchwalony przez Radę Gminy w dniu 17 marca 2004 roku ( Uchwała Nr XIII/59/04 Rady Gminy Boćki).
Budżet gminy po stronie dochodów zamknął się kwotą 7.431.460 zł, a po stronie wydatków w kwocie 7.722.822 zł.
Dochody w kwocie 183.176 zł przeznaczono na spłatę kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach ubiegłych.
W stosunku do budżetu uchwalonego na początku roku, budżet gminy na koniec roku zwiększył się po stronie dochodów o kwotę 1.048.322 zł i wydatków o kwotę 1.162.322 zł. Zmiany w budżecie wprowadzono na podstawie Uchwał Rady Gminy i Zarządzeń Wójta.
Zmiany dokonane w 2004 roku dotyczyły :
1. Zwiększenia budżetu gminy z tytułu otrzymania :
- dotacji celowej na dofinansowanie dożywiania uczniów w kwocie 12.667 zł,
- dotacji celowej na sfinansowanie wydatków związanych z przeprowadzeniem wyborów do Parlamentu Europejskiego w kwocie 11.561 zł,
- dotacji celowej na sfinansowanie świadczeń rodzinnych przez Gminę oraz przygotownie organizacyjne gmin do realizacji zadań wynikających z ustawy o świadczeniach rodzinnych w kwocie 251.208 zł,
- dotacji celowej na wypłatę zasiłków z pomocy społecznej w kwocie 42.716 zł,
- dotacji celowej na sfinansowanie dożywiania dzieci z rodzin byłych pracowników PPGR w kwocie 1.078 zł,
- dotacji celowej na sfinansowanie wyprawki szkolnej w kwocie 1.065 zł,
- dotacji celowej na opłacenie składki na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 1.440 zł,
- dotacji celowej na dofinansowanie kosztów związanych z dowożeniem dzieci w kwocie 3.876 zł,
- dotacji celowej na zakup wydawnictw w kwocie 1.000 zł,
- dotacji z budżetu powiatu w kwocie 1.200 zł na dofinansowanie udziału Kobiecej Drużyny Pożarniczej OSP w Ogólnopolskich Zawodach Sportowo – Pożarniczych,
- dotacji celowej na remont Szkoły Podstawowej i świetlicy przy Szkole Podstawowej w Andryjankach oraz wyposażenie w kwocie 27.511 zł,
- dotacji celowej ze środków finansowych w ramach „Kontraktu Wojewódzkiego na rok
- dotacji celowej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych na modernizację drogi na terenie wsi Sielc w kwocie 40.000 zł,
- dotacji celowej na sfinansowanie wymagalnych zobowiązań Skarbu Państwa z tytułu spłat zobowiązań powstałych w 2003 roku z tytułu oświetlenia dróg publicznych w kwocie 12.796 zł. Otrzymaną dotację, przeznaczono na sfinansowanie modernizacji dróg gminnych oraz dofinansowanie robót remontowych na przystanku autobusowym w miejscowości Boćki,
- uzupełnienie subwencji ogólnej w kwocie 16.109 zł. Kwotę tą przeznaczono na sfinansowanie wydatków związanych z utrzymaniem dróg gminnych,
- części rekompensującej subwencji ogólnej w zakresie kwoty rekompensującej dochody utracone z tytułu ulg i zwolnień ustawowych w kwocie 90.461 zł. Kwotę tą przeznaczono na dofinansowanie przebudowy drogi gminnej w miejscowości Boćki - ulicy Świetojańskiej,
- wprowadzenie dochodów z tytułu dobrowolnych wpłat mieszkańców w budowie wodociągów w kwocie 118.288 zł,
- wprowadzenie dochodów ponadplanowych z tytułu wpłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu w kwocie 4.500 zł. Kwotę tą przeznaczono na wydatki związane z realizacją programu przeciwdziałania alkoholizmowi,
- wprowadzenie ponadplanowych dochodów ze sprzedaży mienia w kwocie 75.000 zł. Kwotę tą przeznaczono na modernizację i bieżące utrzymanie dróg oraz dofinansowanie dożywiania dzieci w szkołach,
- wprowadzenie dochodów z tytułu ulokowania wolnych środków na lokatach terminowych w kwocie 8.000 zł. Środki przeznaczono na utrzymanie dróg gminnych i wypłatę dodatków mieszkaniowych.
2. Zmniejszenia budżetu gminy z tytułu :
- zmniejszenia wysokości dotacji celowej na zadania zlecone związane ze sfinansowaniem zasiłków z pomocy społecznej w kwocie 58.846 zł,
- zmniejszenia dotacji celowej na sfinansowanie wypłat zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych w kwocie 10.857 zł,
- zmniejszenia środków otrzymanych w ramach pomocy finansowej z funduszy Unii Europejskiej i funduszy krajowych - Program SAPARD przeznaczonych na remont przystanku autobusowego w kwocie 2.451 zł.
W 2004 roku zwiększono wydatki na przebudowę ulicy Załońskiej i Dubieńskiej o kwotę 114.000 zł, co spowodowało w ciągu roku zwiększenie deficytu budżetowego. Deficyt na 2004 rok zwiększył się do kwoty 474.538 zł i był pokryty wolnymi środkami z lat ubiegłych w kwocie 162.538 zł oraz zaciągniętymi kredytami długoterminowymi w kwocie 312.000 zł.
Dokonano zmian planu przychodów i rozchodów na 2004 rok, zwiększając kwotę kredytów długoterminowych do kwoty 312.000 zł.
W 2004 roku spłacono cztery raty kredytu zaciągniętego na budowę wodociągu do wsi Dzicinne, Boćki IV, Pasieka w kwocie 53.576 zł, cztery raty pożyczki pobranej na budowę oczyszczalni ścieków wraz z kanalizacją w miejscowości Boćki w kwocie 99.600 zł oraz ratę pożyczki zaciągniętej na zakup samochodów ratowniczo – gaśniczych na potrzeby OSP w gminie Boćki w kwocie 30.000 zł.
Stan zadłużenia gminy na koniec 2004 roku wynosi 714.276 zł.
Rezerwę budżetową zaplanowaną w budżecie na 2004 rok w kwocie 55.000zł, zgodnie z Zarządzeniem Wójta Gminy Nr 32/04 z dnia 27 września 2004 roku i Zarządzeniem Nr 42/04 z dnia 31 grudnia 2004 roku przeznaczono na pokrycie nieprzewidzianych wydatków związanych z:
- wyceną nieruchomości,
- utrzymaniem Ochotniczych Straży Pożarnych,
- remontem dróg gminnych,
- dofinansowaniem budowy wodociągu do wsi Piotrowo Krzywokoły – Wygonowo,
- zapewnieniem pełnych wpłat na rzecz izb rolniczych,
- pokryciem zwiększonych wydatków związanych z utrzymaniem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
- remontem szkół.
Wyprowadzono wolne środki na koniec roku w kwocie 304.455 zł, które zaangażowane będą w budżecie roku 2005.
REALIZACJA PLANOWANYCH DOCHODÓW
Dochody budżetowe będące źródłem finansowania wydatków zostały wykonane w 98,5 %, gdyż na plan 7.431.460 zł, wykonano 7.320.783 zł.
Wykonanie dochodów według poszczególnych źródeł przedstawia poniższe zestawienie
§ | ŹRÓDŁO DOCHODÓW | PLAN | WYKONANIE | % |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
0010 | Podatek dochodowy od osób fizycznych | 344.318 | 336.255 | 97,7 |
0020 | Podatek dochodowy od osób prawnych | 4.000 | 5.631 | 140,8 |
0310 | Podatek od nieruchomości | 360.000 | 426.980 | 118,6 |
0320 | Podatek rolny | 551.731 | 549.872 | 99,7 |
0330 | Podatek leśny | 59.850 | 75.036 | 125,4 |
0340 | Podatek od środków transportowych | 12.000 | 15.541 | 129,5 |
0350 | Podatek od działalności gospodarczej osób fizycznych, opłacony w formie karty podatkowej | 6.200 | 8.167 | 131,7 |
0410 | Wpływy z opłaty skarbowej | 10.000 | 13.955 | 139,6 |
0500 | Podatek od czynności cywilno prawnych | 22.500 | 24.381 | 108,4 |
0360, 0370, 0430,0470, 0480, 0690, 0750,0830, 0840,0910, 0920,0970 | Podatek od spadków i darowizn, psów, wpływy za wieczyste użytkowanie, opłaty za zezwolenia za sprzedaż alkoholu, różne opłaty, dochody z najmu i dzierżawy, wpływy z usług, ze sprzedaży, odsetki, różne dochody |
386.438 |
407.780 |
105,5 |
RAZEM DOCHODY WŁASNE | 1.757.037 | 1.863.598 | 106,1 | |
2010,2030, 2440,2700, 6292,6630, 6310 |
Dotacje |
1.660.427 |
1.443.189 |
86,9 |
2920 | Subwencje ogólne z budżetu państwa | 4.013.996 | 4.013.996 | 100,0 |
DOCHODY OGÓŁEM | 7.431.460 | 7.320.783 | 98,5 |
Realizacja dochodów w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej przedstawia się następująco :
DZIAŁ 010 - ROLNICTWO I ŁOWIECTWO
Dochody zostały wykonane w 69,9 % na plan 506.488 zł wpływy wyniosły 353.971 zł.
Na dochody tego działu składały się :
- wpływy za wodę z wodociagu „KOSZEWO” oraz wpłaty za odprowadzenie ścieków w kwocie 59.588 zł, na plan 58.000 zł. Cena za 1m³ wody wyniosła 1,54 zł, a ścieków 1,82 zł za 1m³,
- odsetki od nieterminowych wpłat za wodę oraz koszty upomnień wyniosły kwotę 399zł na plan 200 zł,
- wpłaty mieszkańców partycypujących w kosztach inwestycji – budowa wodociągu i kanalizacji w kwocie 143.984 zł na plan 148.288 zł,
- dotacja celowa na budowę wodociągu Piotrowo Krzywokoły – Wygonowo w kwocie 150.000 zł, na plan 300.000 zł. Pozostała kwota dotacji tj. 150.000 zł, otrzymamy w 2005 roku.
DZIAŁ 020 - LEŚNICTWO
Dochody w tym dziale pochodziły z wpłat kół łowieckich za dzierżawę obwodów łowieckich, z tego tytułu planowano wpływy w kwocie 3500 zł, otrzymano 3.457 zł. Środki te przekazał Zarząd Powiatu Siemiatyckiego, Bielskiego i Hajnowskiego.
DZIAŁ 600 – TRANSPORT I ŁĄCZNOŚĆ
Dochody tego działu, to :
- planowana dotacja celowa z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych na modernizację odcinka drogi na terenie wsi Sielc o długości 2.405 mb w kwocie 40.000 zł, otrzymaliśmy w całości,
- środki w ramach pomocy finansowej z funduszy Unii Europejskiej i funduszy krajowych – Program SAPARD na przebudowę ulicy Dubieńskiej i Załońskiej w miejscowości Boćki w kwocie 589.024 zł, otrzymaliśmy w całości,
- planowana dotacja celowa ze środków finansowych w ramach „Kontraktu Wojewódzkiego na rok
- środki w ramach pomocy finansowej z funduszy Unii Europejskiej i funduszy krajowych – Program SAPARD na remont przystanku autobusowego w Boćkach w kwocie 17.463 zł. W 2004 roku środki nie wpłynęły do budżetu.
DZIAŁ 700 – GOSPODARKA MIESZKANIOWA
Dochody z majątku gminy planowane w kwocie 109.900 zł, wykonano 113.975 zł tj. w 103,7%
Na dochody te składały się :
- wpłaty za wieczyste użytkowanie gruntów w kwocie 1.321 zł, na plan 1.300 zł,
- dochody z najmu lokali w kwocie 35.993 zł, plan 32.000 zł,
- wpływy ze sprzedaży mienia komunalnego w kwocie 76.416 zł, na plan 76.600 zł. W 2004 roku wpłynęła w całości planowana kwota 1.590 zł tytułem dziesiątej raty za sprzedane mieszkania po byłej Spółdzielni Usług Wytwórczych w Boćkach, oraz sprzedano działki w Boćkach przy ulicy Bielskiej i 3-go Maja na kwotę 7.962 zł, nieruchomość we wsi Sasiny za kwotę 7.733 zł, nieruchomość zabudowaną budynkiem poszkolnym w miejscowości Krasnowieś za kwotę 5.000 zł, nieruchomość we wsi Mołoczki za kwotę 4.440 zł, nieruchomość we wsi Krasnowieś za kwotę 857 zł, nieruchomość we wsi Dubno za kwotę 1.584 zł, udział w nieruchomości we wsi Śnieżki za kwotę 1.450 zł oraz zabudowaną nieruchomość po byłej piekarni za kwotę 45.800 zł,
- dochody z upomnień i odsetek od zaległych wpłat wyniosły kwotę 245 zł.
DZIAŁ 750 – ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Planowane dochody w wysokości 61.000 zł, wykonano 63.707 zł tj. 104,4 %.
Dochody tego działu to :
- dotacja celowa na zadania zlecone gminom z zakresu administracji rządowej w kwocie 58.000 zł, wpłynęło 100%,
- prowizja od sprzedaży znaków opłaty skarbowej i wpis do ewidencji działalności gospodarczej w kwocie 5.707 zł na plan 3.000 zł.
DZIAŁ 751 – URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY PAŃSTWOWEJ, KONTROLI I OCHRONY PRAWA ORAZ SĄDOWNICTWA
Na sfinansowanie zadań związanych z prowadzeniem i aktualizacją stałego rejestru wyborców otrzymaliśmy dotację w kwocie 863 zł, na plan 863 zł. W 2004 roku na przygotowanie i przeprowadzenie wyborów uzupełniajacych do Parlamentu Europejskiego otrzymaliśmy 11.561 zł.
DZIAŁ 754 – BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE I OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
W 2004 roku otrzymaliśmy dotację z budżetu Powiatu Bielskiego w kwocie 1.200 zł na dofinansowanie udziału Kobiecej Drużyny Pożarniczej OSP w Ogólnopolskich Zawodach Sportowo – Pożarniczych.
DZIAŁ 756 – DOCHODY OD OSÓB PRAWNYCH, OD OSÓB FIZYCZNYCH I OD INNYCH JEDNOSTEK NIE POSIADAJąCYCH OSOBOWOŚCI PRAWNEJ
Na planowaną kwotę 1.418.649 zł, zrealizowano 1.510.616 zł, tj. 106,5 %.
Na dochody tego działu składały się :
- wpływy z podatku od działalności gospodarczej osób fizycznych, opłaconych w formie karty podatkowej w kwocie 8.204. zł, na plan 6.200 zł oraz wpływy odsetek za zwłokę w kwocie 32 zł,
- wpływy z podatku rolnego, z podatku leśnego, podatku od czynności cywilno prawnych oraz podatków i opłat lokalnych od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych w kwocie 1.108.287 zł, na plan 1.019.631 zł,
- wpływy z opłaty skarbowej w kwocie 13.955 zł, na plan 10.000 zł,
- opłata pobierana za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w kwocie 38.252 zł, na plan 34.500 zł,
- udziały gmin w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa w kwocie 341.886 zł, na plan 348.318 zł.
Cena żyta przyjęta przez Radę Gminy do wymiaru podatku rolnego wyniosła 34,57 zł/q, jest to cena ustalona przez Główny Urząd Statystyczny. Skutki obniżenia górnych stawek podatków przez Radę Gminy w 2004 roku wyniosły 151.413 zł, w tym w podatku od nieruchomości 136.253 zł, podatku od środków transportowych 15.160 zł. Skutki udzielenia przez gminę ulg, odroczeń, umorzeń,zwolnień, zaniechania poboru wyniosły 192.530 zł.
W zakresie podatków i opłat ewidencjonalnych przez Urząd Gminy, podjęto działania zmierzające do pełnej realizacji dochodów poprzez wdrożenie egzekucji administracyjnej.
Wystawiono 497 sztuk upomnień na kwotę 69.834 zł oraz 38 tytułów wykonawczych na wartość 13.197 zł.
DZIAŁ 758 – RÓŻNE ROZLICZENIA
Ogółem planowane dochody wyniosły 4.021.996 zł, wykonano w kwocie 4.030.960 zł, tj. 100,2%.
Na dochody tego działu składały się :
- część oświatowa subwencji ogólnej w kwocie 2.309.105 zł, otrzymaliśmy w całości,
- uzupełnienie subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w kwocie 16.109 zł, którą otrzymaliśmy w całości.
- część wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin w kwocie 1.598.321 zł, otrzymaliśmy w całości,
- część rekompensująca subwencji ogólnej dla gmin w kwocie 90.461 zł, otrzymaliśmy 90.461 zł,
- uzyskano odsetki z ulokowanych wolnych środków w kwocie 16.964 zł na plan 8.000 zł.
W rozdziale 75814 „Różne rozliczenia finansowe”, figuruje saldo ujemne w kwocie 151 zł, potrącone z dochodów gminy przez Urząd Skarbowy w Bielsku Podlaskim za dokonane dodatkowe przypisy podatków na rzecz gminy.
DZIAŁ 801 – OŚWIATA I WYCHOWANIE
W 2004 roku na plan 34.884 zł, wykonano 13.102 zł, tj. 37,6 %.
Na dochody te składały się :
- dotacja celowa przeznaczona na sfinansowanie części wyprawki szkolnej w kwocie 1.065 zł, otrzymaliśmy 880 zł,
- wpływ z najmu autokarów w kwocie 8.332 zł, na plan 7.500 zł,
- dotacja celowa na dofinansowanie kosztów związanych z dowożeniem dzieci w kwocie 3.876 zł,
- odsetki od nieterminowych wpłat oraz koszty upomnień wpływy wyniosły kwotę 14 zł,
W budżecie na 2004 rok planowano dotację 22.443 zł na remont Szkoły Podstawowej w Andryjankach. Kwota ta nie wpłynęła do budżetu, z uwagi na późny termin rozliczenia zadania.
DZIAŁ 852 – POMOC SPOŁECZNA
Plan dochodów wynosił 475.406 zł, wykonano 453.889 zł, tj. 95,5 %. Są to dotacje przeznaczone na sfinansowanie zadań bieżących własnych i zleconych gminom.
W 2004 roku w dziale „Pomoc Społeczna” otrzymaliśmy dotację na sfinansowanie następujących zadań :
- świadczenia rodzinne w kwocie 251.208 zł, wpłynęło 250.107 zł,
- składki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej w kwocie 3.440 zł, wpłynęło w całości,
- zasiłków i pomocy w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne w kwocie 147.870 zł, wpłynęło 128.060 zł,
- zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze w kwocie 2.143 zł, otrzymaliśmy w całości,
- utrzymanie ośrodków pomocy społecznej w kwocie 57.000 zł, otrzymaliśmy w całości. Za obsługę zbiorów centralnych przez GOPS wpłynęło 562 zł,
- dożywianie uczniów w szkołach w kwocie 12.667 zł, wpłynęło 11.499 zł,
- dofinansowanie dożywiania dzieci byłych pracowników PPGR w kwocie 1.078 zł, otrzymaliśmy w całości.
DZIAŁ 854 – EDUKACYJNA OPIEKA WYCHOWAWCZA
W 2004 roku planowano pozyskać dotację w kwocie 5.068 zł na remont i wyposażenie świetlicy przy Szkole Podstawowej w Andryjankach. Kwota ta nie wpłynęła do budżetu z uwagi na późny termin rozliczenia zadania.
DZIAŁ 900 – GOSPODARKA KOMUNALNA I OCHRONA ŚRODOWISKA
W 2004 roku dotacja celowa przeznaczona na sfinansowanie oświetlenia dróg publicznych dla których gmina nie jest zarządcą wynosiła kwotę 33.458 zł. Kwota ta wpłynęła do budżetu w całości.
§ 1. DZIAŁ 921 – KULTURA I OCHRONA DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Dochody w tym dziale pochodziły z przyznanej nam przez Ministerstwo Kultury dotacji w kwocie 1.000 zł na zakup wydawnictw do Biblioteki Gminnej.
REALIZACJA PLANOWANYCH WYDATKÓW
Wydatki budżetowe zostały wykorzystane w 94,6 %, gdyż na plan 7.722.822 zł, wydatkowano 7.307.690 zł.
Wykorzystanie środków finansowych w poszczególnych działach przedstawia się następująco :
DZIAŁ 010 – ROLNICTWO I ŁOWIECTWO
W dziale tym wydatkowano kwotę 490.727 zł, na plan 661.146 zł, tj. 74,2 %. Kwotę 80.178 zł, na plan 100.588 zł wydatkowano na sfinansowanie kosztów związanych z eksploatacją wodociagu „KOSZEWO” i utrzymaniem oczyszczalni ścieków w Boćkach. Gro wydatków to koszty związane z zakupem energii elektrycznej i partycypacji w kosztach utrzymania hydroforni.
W dziale tym na plan 548.948 zł, wykorzystano 398.942 zł realizując następujące inwestycje:
· wydatkowano na budowę odcinka kanalizacji na ul. Dubieńskiej i Załońskiej oraz Nowe Osiedle kwotę 40.002,00 zł, opłacając zobowiązania za dodatkowe roboty i wyłączenie gruntów,
· na zadanie inwestycyjne budowa sieci wodociągowej do wsi Sasiny i Śnieżki wykorzystano 77.430 zł. W I półroczu 2004 roku zakończono i oddano do użytku tę inwestycję. Zadanie to było zrealizowane w latach 2003 – 2004, koszt wyniósł 212.360 zł. Wykonano 6.790 mb linii wodociągowej oraz 1.906 mb podłączeń domowych. We wsi Sasiny i Śnieżki wykonano 68 przyłączy domowych,
· rozpoczęto i zakończono budowę sieci wodociągowej do wsi Piotrowo Krzywokoły i Wygonowo. Wydatkowano kwotę 281.510 zł. Zadanie to realizowano przy współudziale środków z dotacji celowej w ramach „Kontraktu Wojewódzkiego na rok
Na planowaną kwotę 11.610 zł przelano na rzecz Izb Rolniczych 11.607 zł.
DZIAŁ 600 – TRANSPORT I ŁĄCZNOŚĆ
W budżecie na 2004 rok na drogownictwo zaplanowano 1.622.263 zł, wykorzystano 1.613.866 zł, tj. 99,5 %. Na bieżące utrzymanie dróg w budżecie przeznaczono kwotę 298.768 zł, wydatkowano 290.372 zł.
Środki te wykorzystano na :
- zimowe utrzymanie dróg w kwocie 6.255 zł,
- wykonanie wiaty we wsi Jakubowskie na kwotę 1.830 zł,
- równanie dróg i wbudowanie żwiru na drogach gminnych na kwotę 35.935 zł,
- opracowanie projektów na przebudowę drogi Starowieś, Sielc, Boćki – Wygonowo, Dubno, Nurzec, Andryjanki, Jakubowskie na kwotę 53.142 zł,
- odwodnienie ulicy Akacjowej w Boćkach na kwotę 5.000 zł,
- wykonanie przepustów we wsi Andryjanki, Jakubowskie na kwotę 26.129 zł,
- wykonanie modernizacji drogi Sielc – kol. Sielc o długości 2405 mb na kwotę 162.081 zł.
Kwotę 905.624 zł przeznaczono w budżecie i w całości wykorzystano na przebudowę ulicy Załońskiej i Dubieńskiej w miejscowości Boćki. Zadania te finansowano przy współudziale środków z funduszy pomocowych „SAPARD” w kwocie 589.024 zł. Na ulicy Dubieńskiej wykonano nawierzchnię z masy asfaltowej o długości 943 mb i szerokości nawierzchni 5 – 6m, ułożono obustronny krawężnik o długości 1.040 mb. Na ulicy Załońskiej wykonano nawierzchnię z masy asfaltowej o długości 804 mb i szerokości 5-5,5m, ułożono obustronnie krawężnik o długości 1.180 mb.
W budżecie gminy kwotę 195.918 zł wykorzystano na przebudowę ulicy Świętojańskiej. Zadanie te finansowano w części ze środków dotacji celowej w ramach „Kontraktu Wojewódzkiego na 2004 rok” w kwocie 100.000 zł. Wykonano nawierzchnię z masy asfaltowej o długości 357 mb i szerokości 6m, ułożono obustronnie krawężnik o długości 754 mb.
W 2004 roku współfinansowaliśmy budowę chodnika przy drodze krajowej Nr 19, opłacając częściowo fakturę za roboty budowlane w kwocie 15.489.
W dziale „600” przekazano kwotę 66.551 zł na dofinansowanie przebudowy drogi powiatowej Wiercień – Hawryłki oraz 100.000 zł na przebudowę drogi powiatowej we wsi Jakubowskie.
Przy współudziale środków pomocowych „SAPARD” zaplanowano i wykonano remont przystanku autobusowego w miejscowości Boćki. W budżecie na ten cel przewidziano i wykorzystano kwotę 39.912 zł.
DZIAŁ 700 – GOSPODARKA MIESZKANIOWA
Wydatki związane z utrzymaniem i gospodarką mieniem gminnym planowane w kwocie 13.000 zł, wykorzystano w wysokości 11.208 zł, tj. 86,2 %. Pokryto wydatki związane z podziałem działek podstawionych do sprzedaży, ubezpieczeniem nieruchomości, pokryciem opłat stałych za energię elektryczną.
DZIAŁ 710 – DZIAŁALNOŚĆ USŁUGOWA
W budżecie na 2004 rok kwotę 15.500 zł przeznaczono na wykonanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Boćki. Wykorzystano 15.401 zł opłacając fakturę za wykonanie studium.
DZIAŁ 750 – ADMINISTRACJA PUBLICZNA
W dziale tym na planowaną kwotę 1.211.293 zł wydatkowano 1.110.884 zł, tj. 91,7 %.
Z ogólnej kwoty sfinansowano :
- wydatki związane z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej (wynagrodzenie wraz z pochodnymi), na plan 58.000 zł, wykorzystano w 100%,
- wydatki związane z działalnością rady gminy, komisji w kwocie 41.845 zł, na plan 45.000 zł. Kwota 40.845 zł to diety radnych i 1.000 zł to pokrycie wydatków rzeczowych,
i. utrzymanie urzędu gminy w kwocie 958.413 zł, na plan 1.051.124 zł. Gro wydatków to wynagrodzenie 19 osób wraz z pochodnymi w kwocie 589.488 zł. Pozostałe wydatki w kwocie 182.311 zł przeznaczono na zakup opału, opłaty pocztowe i telefoniczne, zakup materiałów biurowych, druków, naprawa i konserwacja komputerów, ksero, koszty szkoleń, podróży służbowych, zakup paliwa, ubezpieczenie samochodu i budynku, zakup programów komputerowych itp. Kwotę 200.000 zł zaplanowano na budowę budynku Urzędu Gminy. Wykonano stan surowy parteru na kwotę 186.614 zł.
- wydatki na wypłatę diet dla przewodniczących rad sołeckich za udział w posiedzeniach sesji Rady Gminy i wydatki związane z utrzymaniem Gminnego Centrum Informacji oraz wydatki związane z wydaniem decyzji lokalizacyjnych na budowę, wyniosły 52.626 zł, na planowaną kwotę 57.169 zł.
DZIAŁ 751 – URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY PAŃSTOWEJ, KONTROLI I OCHRONY PRAWA ORAZ SĄDOWNICTWA
W dziale tym w budżecie gminy jako zadanie zlecone sfinansowane były wydatki związane z prowadzeniem i aktualizacją stałego rejestru wyborców. Zaplanowano kwotę 863 zł, wykorzystano w całości opłacając konserwację systemu komputerowego.
W 2004 roku wydatkowaliśmy kwotę 11.561 zł na sfinansowanie kosztów związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem wyborów do Parlamentu Europejskiego.
DZIAŁ 754 – BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE I OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
W budżecie na 2004 rok kwotę 12.500 zł zaplanowano na zakup samochodu dla Komendy Powiatowej Policji, kwotę tą przekazaliśmy na rachunek Komendy.
W dziale tym z budżetu gminy finansowana jest ochrona przeciwpożarowa, na planowaną kwotę 86.825 zł, wykorzystano 84.945 zł, tj. 97,8 %. Na utrzymanie jednego kierowcy w pełnym wymiarze czasu pracy i trzech zatrudnionych na umowę zlecenia wydatkowano wraz z pochodnymi kwotę 36.329 zł. Pozostałe wydatki to remont strażnicy w Boćkach i Andryjankach, ubezpieczenie pojazdów i strażaków, zakup opału, paliwa, energii, wody, części zamiennych, wypłata ekwiwalentu strażakom za udział w akcjach przeciwpożarowych itp.
DZIAŁ 756 – DOCHODY OD OSÓB PRAWNYCH, OD OSÓB FIZYCZNYCH I OD INNYCH JEDNOSTEK NIE POSIADAJĄCYCH OSOBOWOŚCI PRAWNEJ ORAZ WYDATKI ZWIĄZANE Z ICH POBOREM
Na wydatki związane z poborem podatków, zaplanowano w budżecie gminy kwotę 40.000 zł, wykorzystano 38.116 zł na wydatki związane z zakupem nakazów, druków, opłat pocztowych i wypłatą prowizji sołtysom za inkaso należności podatkowych.
DZIAŁ 757 – OBSŁUGA DŁUGU PUBLICZNEGO
Na spłatę odsetek od pożyczek i kredytów planowano kwotę 59.000 zł, wykorzystano 44.582 zł, tj. 75,6 %.
DZIAŁ 801 – OŚWIATA I WYCHOWANIE
Na planowane wydatki na oświatę i wychowanie w 2004 roku w kwocie 2.802.579 zł, wykorzystano 2.745.516 zł, tj. 98,0 %, z tego przeznaczono na :
- utrzymanie dwóch szkół podstawowych kwotę 1.557.603 zł, wykorzystano 1.534.541 zł. Gro wydatków to wynagrodzenie wraz z pochodnymi w kwocie 1.225.499 zł. Zatrudniamy 30 nauczycieli oraz 10 pracowników obsługi. Pozostałe wydatki to koszty zakupu opału, energii, środków czystości i odpisy na fundusz socjalny oraz remont Szkoły Podstawowej w Andryjankach,
- utrzymanie dwóch oddziałów klas „O” planowano kwotę 66.850 zł, wykorzystano 66.549 zł. Wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi wyniosły 57.324 zł. Pozostałe wydatki to koszty związane z wypłatą dodatków mieszkaniowych, wiejskich i odpisów na fundusz świadczeń socjalnych,
- utrzymanie gimnazjum w Boćkach planowano 737.050 zł, wykorzystano 736.816 zł. Na opłacenie wynagrodzeń wraz z pochodnymi dla 16 pedagogów oraz 3 pracowników obsługi, wydatkowano 589.169 zł. Pozostałe wydatki to wypłaty dodatków mieszkaniowych i wiejskich dla nauczycieli, odpisy na fundusz świadczeń socjalnych, zakup drukarki i pomocy naukowych,
- dowożenie uczniów do szkół, planowano 343.876 zł, wykorzystano 310.884 zł. Z funduszy tych sfinansowano utrzymanie trzech kierowców oraz trzech opiekunów. Koszt wynagrodzeń wraz z pochodnymi wyniósł 99.692 zł. Gro wydatków to zakup paliwa, ubezpieczenie pojazdów, remonty, itp.,
- utrzymanie Jednostki Organizacyjnej do Obsługi Finansowej Szkół, planowano 74.000 zł, wykorzystano 73.556 zł. W zespole zatrudnionych jest dwie osoby, prowadzące sprawy obsługi szkół z terenu całej gminy. Wydatki na wynagrodzenie wraz z pochodnymi wyniosły 67.579 zł. Pozostałe koszty to opłaty telefoniczne, zakup materiałów biurowych i koszty szkoleń,
- dokształcenie i doskonalenie nauczycieli, planowano 4.200 zł, wykorzystano 4.170 zł,
- na odpis na zakładowy fundusz swiadczeń socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów, planowano 19.000 zł, przekazując w całości na odrębny rachunek bankowy.
DZIAŁ 851 – OCHRONA ZDROWIA
W dziale tym na sfinansowanie wydatków związanych z gminnym programem przeciwdziałania alkoholizmowi, zaplanowano kwotę 38.108 zł, wydatkowano 33.065 zł. Środki wykorzystano zgodnie z uchwalonym gminnym programem profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Sfinansowano konkurs plastyczny o tematyce przeciwalkoholowej, pokryto koszty posiedzeń i szkoleń Komisji Alkoholowych, wydawanie gazetki o tematyce przeciwalkoholowej, pokryto koszty wynagrodzenia pełnomocnika ds. przeciwalkoholowych, wyjazdy dzieci na obozy terapeutyczne, dopłatę do nauki muzyki dla dzieci z rodzin uzależnionych.
DZIAŁ 852 – POMOC SPOŁECZNA
Zadania z zakresu pomocy społecznej wykonuje jednostka organizacyjna pod nazwą Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. Środki na finansowanie tych zadań pochodzą z dotacji na zadania zlecone i własne oraz własnych budżetu gminy. Łącznie na zadania z zakresu opieki społecznej wydatkowano 508.689 zł, na plan 531.616 zł, tj. 95,7 %.
Wykorzystanie środków na poszczególne zadania przedstawiało się następująco :
1. Na świadczenia rodzinne planowano kwotę 251.208 zł, wykorzystano 250.107 zł. Ze środków tych sfinansowano :
- wypłatę zasiłków rodzinnych i dodatków do zasiłków rodzinnych dla 75 osób na kwotę 190.328 zł,
- wypłatę zasiłków pielęgnacyjnych dla 22 osób na kwotę 19.872 zł,
- wypłatę świadczeń pielęgnacyjnych dla 9 osób na kwotę 24.780 zł,
- kwotę 15.127 zł wydatkowano na organizację i obsługę stanowiska pracy do obsługi świadczeń rodzinnych.
2. Na opłacenie składki na ubezpieczenia zdrowotne za 10 osób pobierających niektóre świadczenia z pomocy społecznej, planowano i wykorzystano 3.440 zł.
3. Zasiłki i pomoc w naturze ze środków otrzymanych od wojewody planowano 147.870 zł, wykorzystano 128.060 zł. Pomoc była udzielona w różnych formach. Ze środków tych sfinansowano :
- zasiłki stałe dla 9 kobiet nie pozostających w zatrudnieniu ze względu na konieczność sprawowania bezpośredniej opieki nad dzieckiem wymagającym stałej opieki osoby drugiej na kwotę 15.048 zł,
- zasiłki stałe dla 10 osób całkowicie niezdolnych do pracy z powodu wieku lub niepełnosprawności na kwotę 38.384 zł,
- zasiłki okresowe i specjalne 119 osobom i rodzinom z powodu trudnej sytuacji materialnej w wysokości 66.010 zł,
- macierzyński zasiłek okresowy 7 kobietom wychowującym dziecko do 4-go miesiąca życia w wysokości 8.618 zł.
W ramach własnych środków przyznanych na pomoc społeczną w kwocie 4.800 zł, wykorzystano w całości, przyznając 24 osobom i rodzinom pomoc finansową na zakup odzieży, żywności i leków.
4. Dodatki mieszkaniowe planowano 16.000 zł, wykorzystano 15.630 zł. W 2004 roku przyznano 157 dodatki dla 16 rodzin.
5. Zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne planowano 2.143 zł, wykorzystano 100 %. Wypłacono dla 4 osób zasiłki pielęgnacyjne.
6. Utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, planowano 80.910 zł, wykorzystano 80.432 zł, w tym ze środków zleconych 21.396 zł. Zatrudnialiśmy trzy osoby do wykonywania zadań z zakresu pomocy społecznej. Wydatki w tym rozdziale, to wynagrodzenia wraz z pochodnymi w kwocie 68.649 zł. Pozostałe wydatki to koszty opłat pocztowych, zakup materiałów biurowych, itp.
7. Dożywianie uczniów planowano 25.245 zł, wykorzystano 24.077 zł. Kwota 11.499 zł pochodziła z dotacji wojewody, 11.500 zł to środki własne gminy oraz 1.078 zł z Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa. Z dożywiania skorzystało 188 uczniów szkół podstawowych i gimnazjum.
DZIAŁ 854 – EDUKACYJNA OPIEKA WYCHOWAWCZA
Na utrzymanie świetlic szkolnych zaplanowano w budżecie kwotę 291.406 zł, wykorzystano 285.806 zł, tj. 98,1 %. Gro wydatków to wynagrodzenie dla 12 osób, w tym cztery osoby kadry pedagogicznej w kwocie 246.461 zł. Pozostałe wydatki stanowią opłatę za dzierżawę zbiorników na gaz i zakup opału oraz odpisy na fundusz świadczeń socjalnych.
DZIAŁ 900 – GOSPODARKA KOMUNALNA I OCHRONA ŚRODOWISKA
Na gospodarkę komunalną wydatkowaliśmy 151.961 zł na plan 176.162 zł, tj. 86,3 %.
Wykorzystanie środków przedstawiało się następująco :
- oczyszczanie miast i gmin na plan 23.000 zł, wykorzystano 21.390 zł, opłacając rachunki za wywóz nieczystości z przyległych placów i ulic oraz opłaty za korzystanie ze środowiska,
- zieleń w miastach i gminach na plan 500 zł, wydatkowano 224 zł na zakup kwiatów,
- oświetlenie ulic na plan 130.662 zł, wydatkowano 113.179 zł,
- utrzymanie jednego pracownika do prac porządkowych, zakup narzędzi na plan 22.000 zł, wykorzystano 17.168 zł.
DZIAŁ 921 – KULTURA I OCHRONA DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Na kulturę w 2004 roku przewidziano kwotę 149.000 zł, przekazano na konto jednostek kultury 148.000 zł, w tym na :
- utrzymanie domów i ośrodków kultury, świetlic wiejskich, planowano 113.000 zł, przekazano 112.000 zł,
- utrzymanie biblioteki, planowano 36.000 zł, przekazano w całości.
ŚRODKI SPECJALNE
W formie środka specjalnego w 2004 roku funkcjonowały świetlice z dożywianiem przy świetlicy szkolnej w Boćkach i Andryjankach. Przychody planowane w kwocie 118.500 zł pochodzące z dobrowolnych wpłat i odpłatności za wyżywienie, wykonano w wysokości 116.230 zł. Wydatki planowane w kwocie 118.900 zł, wykorzystano w wysokości 115.615 zł zakupując środki czystości i żywność.
Rok 2004 zamknął się pozostałością środków obrotowych w kwocie 1.054 zł. Szkoła Podstawowa w Boćkach w 2004 roku otrzymała darowiznę w kwocie 3.000 zł od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz z roku 2003 pozostała niewykorzystana kwota 12.000 zł, którą wydatkowano na zakup 4 zestawów komputerowych i zakup kserokopiarki.
GMINNY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA
I GOSPODARKI WODNEJ
W 2004 roku planowano przychody w kwocie 2.200 zł, wykonano 4.873 zł. Są to środki otrzymane za gospodarcze korzystanie ze środowiska.
Wydatki planowane w kwocie 7.800 zł na modernizację wysypiska śmieci w Boćkach wydatkowano kwotę 1.190 zł.
Na koniec 2004 roku na rachunku tym pozostała kwota 9.449 zł.
Reasumując należy stwierdzić, że wykonanie budżetu przebiegało prawidłowo, a w miarę posiadanych środków następowała realizacja zadań gospodarczych.
WÓJT GMINY
Stanisław Derehajło
Metryka strony